Manfaat ICT Dalam Pembelajaran

Penggunaan ICT dalam P&P bermaksud menggunakan ICT secara berfikrah, terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan P&P. Manafaat ICT Dalam Pembelajaran dimana ia berupaya meningkatkan kefahaman dan penguasaan murid terhadap pelajaran, memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid yang pelbagai keupayaan, meningkatkan motivasi murid dan membolehkan pembelajaran bersendiri (individualise learning). ICT membolehkan murid mengakses maklumat yang sukar diperolehi, membolehkan murid mengumpul maklumat yang perlukan masa yang lama atau terlalu mahal untuk diperoleh, mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar dan membolehkan murid mencuba atau melaksana eksperimen yang sukar, terlalu mahal, mustahil atau bahaya untuk dilaksana dengan cara biasa.
Selain itu, ia mampu meningkat daya kreativiti dan imaginasi murid, memberi peluang kepada murid belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minimum dan meningkatkan kemahiran ICT pelajar. Untuk memperoleh manfaat mengguna ICT dalam P&P, perkara- ­perkara seperti berikut perlu diberi perhatian :

~ Penggunaan ICT dalam P&P dirancang dengan baik, bukan secara bidan terjun atau sebagai aktiviti sampingan yang tidak ada kaitan dengan kurikulum.

~Penggunaan ICT bersesuaian dengan keperluan kurikulum dan menyokong pendekatan P&P

~ Penggunaan ICT bersesuaian dengan keperluan kurikulum dan menyokong pendekatan P&P

~Ada perkakasan dan perisian yang sesuai yang boleh diguna dalam aktiviti pembelajaran

0 Response to "Manfaat ICT Dalam Pembelajaran"

Post a Comment